top of page
Search
  • Writer's picturestudiofabrique

Built by hand



ONTMOET TIMMERMAN RICK VAN DER BULT

Hultafors - Nederland


Rick van der Bult is erin geslaagd zijn grootste interesses te combineren; muziek en dingen bouwen. Zijn liefde voor muziek groeide uit tot een zoektocht wat een goede muziekstudio geweldig maakt, en die zoektocht leidde uiteindelijk tot een carrière als ontwerper van muziekstudio's en thuisbioscopen.

Rick heeft zich altijd laten inspireren door het samenkomen van dingen. Hij begon als muziekproducent, maar zijn interesse in het bouwen van dingen leidde zijn carrière in een andere richting; muziekstudio's ontwerpen en bouwen.

Volgens Rick is het beste van zijn werk ook het meest uitdagende. Werken aan opdrachten waarvan hij enthousiast wordt is een evenwichtsoefening tussen je vrij voelen en je tijd beheren. Het oplossen van de problemen van zijn klanten houdt hem bezig.

“Elke opdracht heeft een aantal problemen waarvoor een andere oplossing nodig is en ik denk dat het uitzoeken van een andere oplossingen het meest inspirerende in mijn werk is.”

FACTS

Name: Rick van der Bult Beroep: Muziek Studio en Home Theater Designer Leeftijd: 34 Woont in: Nederland Instagram: @studiofabrique


Vertel ons iets over je achtergrond.

Ik ben opgegroeid in een technisch gezin, zowel mijn moeder als mijn vader zijn erg creatief en zolang ik me kan herinneren hebben we altijd alles zelf gebouwd. Ik denk dat dat mijn interesse heeft gewekt om iets uit niets te zien samenkomen en het bij elke stap zelf te doen.


Hoe heb je je beroep geleerd?

Ik hield echt van muziek toen ik jonger was en na de middelbare school besloot ik een carrière in de muziekproductie na te streven. Ik heb een opleiding gevolgd bij SAE (School of Audio engineering) om meer te leren over muziektheorie en hoe de apparatuur in de studio te gebruiken. Dat is waar het allemaal voor mij begon. Ik werkte in steeds meer studio's en ik was geïntrigeerd over wat een goede studio geweldig maakte, naast de akoestiek van een kamer. Sommige kamers klinken geweldig, maar zijn niet erg prettig om in te werken. Ik bouwde thuis een kleine studio waar ik muziek opnam met artiesten en andere producenten en ik begon ook langzaam kamers voor hen te ontwerpen. Toen volgden labels en het begon ik steeds meer opdrachten te krijgen.


Waarom ben je als timmerman gaan werken?

Ik ben altijd dingen blijven bouwen, zelfs als ik muziek aan het maken was, als het geen bass trap was (geluiddichte kamer) dan was ik een nieuw bureau of luidsprekerstandaards aan het bouwen.


Wat voor timmerwerk doe je?

Alles van hangende balken tot het afgewerken van tapijt in studio's.



Welke tools gebruik je het liefst?

Ik gebruik veel lasers voor het meten en waterpas maken, maar uiteindelijk zou het niet kunnen leven zonder het potlood, winkelhaak en rolbandmaat. Ik ben dol op het potlood, alles begint met het meten en markeren van iets en dit potlood is gewoon het gemakkelijkst te pakken, te verscherpen en te markeren. Het valt niet uit mijn zak en de punt breekt niet wanneer je deze terug in de houder plaatst.


Wat zijn volgens jouw de belangrijkste kenmerken van goed gereedschap?

Goed doordacht ontwerp, nauwkeurigheid en duurzaamheid.



Heb je een idool waar je naar opkijkt?

Mijn vader. Ik kijk altijd al tegen hem op, maar er zijn nog steeds dingen waar ik zijn advies over nodig heb.


Welke kwaliteiten of eigenschappen dragen volgens jouw bij aan je carrièresucces?

Ik probeer altijd naar mensen te luisteren en aardig te zijn. Ik denk dat dat het belangrijkste is.



Heb jij tips of trucs die jouw werkdag vereenvoudigen en die je graag wilt delen?

Het belangrijkste voor mij is om aan het einde van de dag een schone werkruimte achter te laten en de volgende dag weer fris starten. Het zijn kleine dingen, maar het helpt om mijn hoofd kalm te houden en het geeft me meer ruimte om na te denken.


Wat is het beste aan je werk?

De vrijheid om zelfstandige te zijn en te doen waar ik van hou.


Wat is het meest uitdagende?

Iets doen waar je elke dag van houdt, neemt soms de tijd in beslag. Dus, ik denk dat timemanagement.


Vertel ons over je meest inspirerende opdracht.

Het is onmogelijk om een specifieke taak te noemen. Elke taak heeft een ander stel uitdagingen waarvoor een oplossing nodig is en ik denk dat het uitzoeken van die oplossingen het meest inspirerende werk is. Het is als een reis, de meest inspirerende taak is waarschijnlijk de volgende.




83 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page